12 december 2007

Liftwaffe street-style

Jag blir ganska ofta påmind om att jag inte är någon riktig serb, trots att jag klär mig i mjukisbrallor och skinnjacka, svarar "molim" i telefon och allt sånt där. Ta t ex. kön till den lokala grillkiosken. Att bo vid stans bästa pljeskavica-grill är väldigt trevligt. Problemet är den ständiga kön, eller klungan, utanför kiosken.

För att komma framåt i en serbisk klung-kö måste man visa framåtanda, ta chanser, vara offensiv, på hugget. Om du som försynt svensk ställer dig i utkanten av klungan och väntar snällt på din tur, så kommer du inte fram förrän alla andra har gått hem. De riktiga serberna kommer omärkligt och elegant att passera dig i kön som om det vore det mest naturliga i världen. Svensk köteknik är helt enkelt inte konkurrenskraftig här, och det har faktiskt hänt att jag har gett upp och gått hem och tagit en macka i stället. Och när jag själv försöker mig på en snygg men diskret liftwaffe-trängning så blir jag garanterat tillrättavisad; nej nej, det är kö här!

Jag är väldigt glad att jag inte kör bil här i stan, för samma system gäller i trafiken. I synnerhet i de stora rondellerna, där du måste vara en väldigt skicklig och övertygande förhandlare för att ta dig UT ur rondellen om du har råkat hamna i den inre delen. Det finns inga filer, inga regler, inga hänsyn, bara en väldig cirkulär arena där Slaget om Rondellen utspelas.

Just nu längtar jag efter att få slappna av i en vanlig, begriplig, svensk tur-och-ordning-kö.


Inga kommentarer: